Okulary dla kierowców do prowadzenia samochodu w zwykły dzień, o zmierzchu i w nocy


Jak wiele osób doświadczyło w kierowanie samochodem zaangażowany jest cały układ percepcji wzrokowej – uczestniczy on w obserwowaniu drogi, śledzeniu i przewidywaniu ruchu pojazdów i pieszych czy spostrzeganiu znaków drogowych. Równocześnie potrzebujemy kontrolować wskaźniki w samochodzie, często w różny sposób podświetlone, i zerkamy cały czas w lusterka.   
Wszystkie te procesy odbywają się w różnych porach dnia i nocy i  zmiennych warunkach ruchu drogowego. Wszystko, czego potrzebują kierowcy to czystego, niczym nie zaburzonego komfortu widzenia. Niestety to widzenie często zaburzone jest odblaskami powstającymi na soczewkach okularowych nie wyposażonych w powłoki antyrefleksyjne. Powstają na ich powierzchniach dodatkowe odbicia, które ten efekt potęgują. Soczewki (szkła) z powłokami antyrefleksyjnymi (potocznie "z antyrefleksem") eliminują ten dyskomfort przez redukcję odbić.
Kierowcy najczęściej kojarzą dyskomfort w prowadzeniu samochodu z oślepianiem przez reflektory samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Rzadko zwraca się jednak uwagę na fakt, że samochody jadące z tyłu mogą sprawić, że odbita od wewnętrznej powierzchni szkła wiązka światła, może spowodować utratę możliwości rozróżniania szczegółów na drodze nawet przez 7 sekund! To przy prędkości 90km/h daje 175 m przejechanych bez orientacji, co się dzieje na drodze.

Dlatego też tak ważne jest, aby wyposażyć okulary korekcyjne dla kierowców w soczewki z antyrefleksem zapewniające im maksymalny komfort widzenia. Można korzystać z powłok antyrefleksyjnych klasycznych, bez specyficznej dedykacji do stosowania u kierowców, tzw. całodziennych, np.: soczewki/szkła Crizal UV firmy Essilor; szkła Hilux lub Nulux z antyrefleksem HVA, SHV czy HVL firmy Hoya; szkła Izoplast z antyrefleksem Szmaragd UV, Ideal UV czy Ideal Max Uv firmy JZO.

Ze względu na ryzyko kolizji, w wyniku której można uderzyć głową w kierownicę, w słupek boczny oraz/lub może nastąpić wystrzał poduszki powietrznej, warto rozważyć szkła korekcyjne dla kierowców w wersji poliwęglanowej. Są one 12 krotnie bardziej odporne na uderzenia od soczewek organicznych (plastikowych).
Innym materiałem o podobnej do poliwęglanu odporności na uderzenia jest materiał Trivex, który ma jednocześnie lepsze parametry optyczne - współczynnik dyspersji czy naprężenia wewnątrz materiału. Szkła z materiału Trivex zapewniają lepszą jakość widzenia, ale w w przypadku wyższych mocy szkieł, są grubsze i bardziej wystają z oprawek.

szkła dla kierowców eyedrive do jazdy nocnejW ostatnich latach opracowano  specjalne szkła dla kierowców, zalecane szczególnie w warunkach nocnych i o zmroku, które redukują w najwyższym stopniu odblaski i powidoki powstające od reflektorów samochodów nadjeżdżających z przeciwka, np. Izoplast Eyedrive, Essilor Streetlife, Enroute firmy Hoya. Dla osób po 40 roku życia, wymagających również korekcji wzroku do bliży (czytania), można zamówić szkła progresywne dla kierowców w wariantach, jak wyżej opisano.

fotochromy dla kierowców eyedrive transitions xtractiveSzkła Izoplast Eyedrive czy Essilor Streetlife są dostępne jako fotochromy dla kierowców, które z jednej strony reagują na promieniowanie UV i część światła widzialnego i zaciemnieją się w samochodzie (lepiej niż klasyczne szkła fotochromowe), a jednocześnie są bardzo przejrzyste w stanie rozjaśnienia, co pozwala na ich korzystanie w nocy.



Opracowanie własne optykwnecie.pl. Wykorzystane zdjęcia są własnością firmy JZO. Kopiowanie treści i materiałów oraz ich wykorzystywanie niedozwolone.